Intensif A :
Practice and poetics in Contact Improvisation
Pratique et poétique en Contact Improvisation
In french below
There are principles of movement in contact with a partner that serve as the practical basis of this discipline in every dance, for every dancer.
Technical aspects related to the principles of movement in solo, with a partner and in a group, maintaining safety along with intuition.
And also, there is poetry, images, attraction to the creation of meanings and compositional thinking.
I want to consider these aspects separately and give the dance a chance to draw on the whole palette of possibilities.
Practice
We will warm up in solo. This will be our learning of movements that point to understanding about the ways the body works and how it can move efficiently and comfortably. We will study Bartenieff patterns and elements of contemporary dance techniques to expand the routes along which the body can move economically, clearly and competently.
Contact Improvisation
• We will practice CI composing in the space, time, and place.
• We will listen with the kinesphere, with the touch, vision, and heart.
• We will explore the Small Dance.
• We will study the exchange of weight, its flow, shifts, lowering, hanging.
• We will check the technical secrets of supports at different levels of dance, from the ground to the air.
• We will practice continuity, flow, spontaneity of movement in space.
• We will adapt the space behind the back to a spherical, connected, technically poetic dance.
Poetry of dance
• Relaxing, releasing, fine-tuning techniques for the dance itself, such as bodywork, release technique, authentic movement.
• Images that affect the sensual side of the dance, activating imagination and creativity.
• Practice paying attention to the atmosphere in the room and the climate that we create by dancing with a partner or in a group.
• Working with attention, quality of listening, making the dance happen and lead the dancers. An invitation to pause and slowing down.
• Exploring the relationship between movement and vision.
• Soloing, contact with a partner and surrender to ensemble thinking.
• Jam as a space of creative emptiness, where technique turns into practice, and practice has access to poetry.
Questions of interest
What is visible, predictable, and teachable?
What is hidden, unpredictable, unlearnable?
Can jam be seen as an act of art in progress?
How does the witness influence the dancer? – How does the dancer influence the witness?
I like to create a place where life and dance meet, spirit and matter mix their qualities, and we begin to know what is not always available in words. As if we have one secret for all.
Take notebooks with you, we will write and maybe draw.
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Il existe des principes de mouvement en contact avec un partenaire qui servent de base pratique à cette discipline dans chaque danse, pour chaque danseur.
Les aspects techniques liés aux principes du mouvement en solo, avec un partenaire et en groupe, en maintenant la sécurité et l’intuition.
Et puis, il y a la poésie, les images, l’attrait pour la création de sens et la pensée compositionnelle.
Je veux considérer ces aspects séparément et donner à la danse la possibilité de puiser dans toute la palette des possibilités.
Pratique
Nous nous échaufferons en solo. Il s’agira d’apprendre des mouvements qui permettent de comprendre le fonctionnement du corps et la manière dont il peut se mouvoir efficacement et confortablement. Nous étudierons les schémas de Bartenieff et les éléments des techniques de danse contemporaine afin d’élargir les voies par lesquelles le corps peut se mouvoir de manière économique, claire et compétente.
Contact Improvisation
– Nous pratiquerons la composition CI dans l’espace, le temps et le lieu.
– Nous écouterons avec la kinesphère, le toucher, la vision et le cœur.
– Nous explorerons la petite danse.
– Nous étudierons l’échange de poids, son flux, ses déplacements, son abaissement, sa suspension.
– Nous vérifierons les secrets techniques des appuis à différents niveaux de la danse, du sol à l’air.
– Nous pratiquerons la continuité, la fluidité, la spontanéité du mouvement dans l’espace.
– Nous adapterons l’espace derrière le dos à une danse sphérique, connectée, techniquement poétique.
Poésie de la danse
- Techniques de relaxation, de relâchement et de mise au point pour la danse elle-même, telles que le travail corporel, la technique de relâchement, le mouvement authentique.
- Images qui touchent le côté sensuel de la danse, activant l’imagination et la créativité.
- Pratique de l’attention à l’atmosphère de la pièce et au climat que nous créons en dansant avec un partenaire ou en groupe.
- Travailler l’attention, la qualité de l’écoute, faire advenir la danse et guider les danseurs. Invitation à la pause et au ralentissement.
- Exploration de la relation entre le mouvement et la vision.
- Le solo, le contact avec un partenaire et l’abandon à la pensée d’ensemble.
- La jam comme espace de vide créatif, où la technique se transforme en pratique, et où la pratique a accès à la poésie.
Questions d’intérêt
Qu’est-ce qui est visible, prévisible et enseignable ?
Qu’est-ce qui est caché, imprévisible, inapprenable ?
La confiture peut-elle être considérée comme un acte artistique en cours de réalisation ?
Comment le témoin influence-t-il le danseur ? – Comment le danseur influence-t-il le témoin ?
J’aime créer un lieu où la vie et la danse se rencontrent, où l’esprit et la matière mélangent leurs qualités, et où nous commençons à connaître ce qui n’est pas toujours disponible dans les mots. Comme si nous avions un secret pour tous.
Prenez des carnets avec vous, nous écrirons et peut-être dessinerons.
Intervenant : Anjelika Doniy
Anjelika Doniy is a dance improviser, choreographer and teacher focused on contact.
After 5 years of formal studies of choreography, ballet dance and other stage disciplines at the Higher School of Culture (St-Petersburg), she worked for 10 Years as a theater choreographer. Until…
In 1997, I was at the Impulse Dance Festival in Vienna. There, I saw a wonder of CI, watched Steve Paxton on stage, flew into Andrew Harwood workshop where some 70 dancers were rolling over each other. This was unbelievable, the earth was becoming alive. I saw a realization of my dream of the world growing from connection, interaction, harmony between one and many.
It was love from the first sight. From 2002 I started facilitating first jams and CI workshops in Russia and initiated International Contact Improvisation and Performance Festival in Moscow in 2006–2010.
My path in CI as a teacher began as long journey of workshops for beginners. I love to guide people into the dance, inspire them with their own body, and awaken to what is already there. I love to surprise long-time dancers with secrets of the body as little keys opening a familiar dance into new spaces. This year, I am following a program of the Institute for Integrative Bodywork and Movement Therapy to go deeper into the body and its anatomy, to touch the cells, to breathe through the navel, and to use this resource in my practice.
My special interest in contact improvisation is clarity. Clarity towards the practice. Honesty towards how I move my weight in the space of Gravity. Attention towards clearing the dance from the personal. Letting things happen as they go.
I am grateful to have met and studied with such teachers as Regine Chopinot, Steve Paxton, Nancy Stark Smith, Danny Lepkoff, Benno Voorham, Lisa Nelson, Esther Gal, Yaniv Mintzer, Martin Keo and many others.
Anjelica taught over 200 workshops all over the world for all levels from complete beginners to professional dancers. Her teaching is rooted in many years of work of acquiring and transmitting technical skills and equally long path of meditation and mindfulness practice. She blends them into a life dance, contact improvisation.
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Anjelika Doniy est une danseuse improvisatrice, chorégraphe et enseignante axée sur le contact.
Après 5 ans d’études formelles de chorégraphie, de danse classique et d’autres disciplines scéniques à l’École supérieure de la culture (Saint-Pétersbourg), elle a travaillé pendant 10 ans en tant que chorégraphe de théâtre. Jusqu’à ce que…
En 1997, j’ai participé au festival de danse Impulse à Vienne. J’y ai vu une merveille du CI, j’ai observé Steve Paxton sur scène, j’ai volé dans l’atelier d’Andrew Harwood où quelque 70 danseurs roulaient les uns sur les autres. C’était incroyable, la terre devenait vivante. J’ai vu se réaliser mon rêve de voir le monde se développer à partir de la connexion, de l’interaction, de l’harmonie entre l’un et l’autre.
C’était l’amour dès le premier regard. À partir de 2002, j’ai commencé à animer les premiers jams et ateliers de CI en Russie et j’ai lancé le festival international de contact improvisation et de performance à Moscou en 2006-2010.
Mon parcours dans le CI en tant qu’enseignante a commencé par un long voyage d’ateliers pour débutants. J’aime guider les gens dans la danse, les inspirer avec leur propre corps et les éveiller à ce qui est déjà là. J’aime surprendre les danseurs de longue date avec des secrets du corps comme autant de petites clés qui ouvrent une danse familière vers de nouveaux espaces. Cette année, je suis un programme de l'”Institute for Integrative Bodywork and Movement Therapy” pour approfondir le corps et son anatomie, pour toucher les cellules, pour respirer par le nombril, et pour utiliser cette ressource dans ma pratique.